به گزارش یزدفردا به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات با اشاره به اینکه در لجستیک جادهای، ریلی و دریایی مشکل داریم گفت: استان یزد شاهراه جادهای هست؛ اما مشکل نبود ماشین ترانزیتی داریم و کامیون برای حمل تولیدات واحدهای تولیدی کم است و نسبت به سایر استانها هزینه بالاتری دارد. از سوی دیگر در حوزه ریلی هم با کمبود واگن مواجه هستیم.
علیاصغر بیگی ادامه داد: در حال حاضر نیاز داریم روی حملونقل بینالمللی کار کنیم و در همین راستا پیشنهاد تأسیس یک شرکت حملونقل بینالمللی در یزد را دادهایم.
بیگی با اشاره به اینکه باید بر اساس کشورهای هدف بحث لجستیک را پیش ببریم تصریح کرد: موضوع دیگری که در حوزه لجستیک با آن روبرو هستیم بحث عدم مجوز ورود کامیونهای ایرانی به کشورهای همجوار است که لازم است دولت دراینخصوص رایزنی کند. واقعیت این است که اکثر بارها در عراق افغانستان در مرز تخلیه و سپس مجدد بارگیری میشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تحریم کشتیرانی ایران مشکلات را چندبرابر کرده است. کشتیرانی ایران به طور میانگین بیش از 50 روز تاخیر برای ارسال دارد.
مدیرکل اقتصادی دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه گفت: بحث لجستیک یک حوزه داخلی و یک حوزه بینالمللی دارد و باید هر دو حوزه را با هم در نظر گرفت. در سطح کلان بینالمللی یکسری اتفاقات است؛ مانند جنگ در کشورهای اطراف مثل سوریه و محور مقاومت و… در جریان است که بخشی ظاهر قضیه است و پشت آن بحث دالانها و کریدورهایی است که هر کشوری تلاش میکند که در محور آن دالان و یا هاب و پل نقش ایفا کند. در حال حاضر کشورهایی مانند هند و چین بسیار به دنبال مستحکمتر کردن دالانهای خود هستند.
دهقان ادامه داد: ما باید ببینیم در استان یزد برای موضوع حملونقل چه میتوان کرد. برنامهها یک وجه باید مبتنی بر مسائل داخلی باشد و البته پیشبینیها مبتنی بر فضای واقعی داخلی و خارجی باشد.
احمد آخوندی مشاور و دستیار راهبردی استاندار یزد نیز تأکید کرد: یزد همیشه نقش ترانزیتی و باراندازی در کشور داشته است. به علت امنیت یزد، تاجران در اینش هر مستقر میشدند. یزد باید به نقش لجستیکی که داشته برگردد. همچنین باید فراتر از یزد را ببینیم. زیرا اگر ریل چابهار به زاهدان بهرهبرداری شود یزد میتواند بهخوبی نقش پسکرانه آن را بازی کند.
آخوندی ادامه داد: جلسات مختلف با راهآهن و فرودگاه و صمت در خصوص موضوع لجستیک برگزار شده است. پیش از هر چیز باید در حوزه زیرساخت اتفاقاتی رقم بخورد.
احسان مصطفاییان فعال اقتصادی نیز در این جلسه گفت: در موضوع لجستیک باید هم مسائل داخلی و هم لجستیک بینالمللی را در نظر گرفت. در همین راستا میتوان با یک شرکت بینالمللی کارکرد. به این صورت که به استان مجوز داده شود که شرکتهای استانی با یک شرکت بینالمللی قرارداد داشته باشند و بتوانند فعالیت را هم زمینی هم دریایی و ریلی توسعه دهند. البته تأسیس یک شرکت بینالمللی نیز بهعنوان راهحل مطرح است؛ اما باید نگاه بلندمدت به آن داشت علاوه بر این همه سرمایهگذاران باید سهامدار باشند. نقش دولت نیز برای تأمین امور زیربنایی و زیرساختها مؤثر است.
باید زنجیره تأمین لجستیک را در نظر گرفت
رامین زارع فعال اقتصادی و رئیس اتاق بینالمللی جوان با اشاره به اینکه در تولید باید زنجیره تأمین را دید گفت: در لجستیک نیز توجه به زنجیره تأمین اهمیت دارد. زنجیره تأمین لجستیک از انبار کارخانه شروع میشود و تا بازار مصرف ادامه دارد.
زارع تأکید کرد: در استان اقداماتی انجام شده است از جمله ایجاد انبار و هاب لجستیکی یزد مانند پایانههای لجستیکی و یا مناطق ویژه اما موضوع مرحله اتصال و دسترسی این عناصر به ریل و جاده است. این در حالی است که برخی مجموعههای تولیدی بزرگ در حال احداث دسترسی به این عناصر است.
وی ادامه داد: موضوع بعد رسیدن کالا به مرز است. باید دید بیشترین بار را کدام مرزها تحمل میکنند. حکمرانی استان به سمت لابی با استانهای همجوار برود و این ظرفیت ریلی را توسعه بدهد. در واقع ظرفیت ریلی به سمت مرزهایی که بیشترین استفاده را داریم برود.
زارع همچنین با اشاره به اینکه بخش خصوصی میتواند در توسعه زیرساختهای لجستیک سرمایهگذاری کند گفت: عمده مشکل ما مجوز است و تسهیل صدور مجوز از سوی دولت باید صورت بگیرد.
علیرضا فرخ نیا فعال اقتصادی نیز در این جلسه گفت: تأسیس یک شرکت حملونقل یک راهکار است؛ اما راهکار دیگر تملک یک شرکت حملونقل برای استان است که بتواند با خارج از کشور ارتباط داشته باشد. البته موضوع مجوزها باید حل شود و یکسری اقدامات هماهنگ نیاز است. استان به افراد شاخص و کلیدی که بتوانند ارتباطات اینچنین را برقرار کنند احتیاج دارد.
احمد عشقان ملک عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات نیز گفت: ابتدا باید آمار و اعداد داشته باشیم که میزان تولید استان چقدر است و چقدر کالای صادراتی داریم همچنین با کدام کشورها ارتباط داریم آیا چقدر نیاز داریم در استان موضوع حملونقل توسعه پیدا کند. سپس در خصوص نوع حملونقل تصمیمگیری شود بر اساس نوع صنایع نیز باید این موضوع حملونقل بررسی شود در واقع آیا تولید به میزانی است که شرکت بینالمللی حملونقل وارد کار شود.
مصطفی مروتی فعال اقتصادی نیز تأکید کرد در حوزه حملونقل مشکلات زیادی داریم و ادامه داد: ما نمیتوانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم. در بحث مواد خام اصلاً قابلیت صادرات نداریم؛ زیرا هزینه حملونقل نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالاتر است و نمیتوانیم رقابت کنیم در نتیجه باید به سمت حمل بار با تناژ بالا برویم. در استان نیز نرخ کرایهها بسیار بالاست و عملاً توان رقابت را از ما گرفته است.
حمیدرضا زکیزاده فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در استان دیگر توان توسعه محلی نداریم گفت: باید سرمایهگذاران را به سمت سواحل ببریم. بهجای اینکه همه چیز حتی نیروی کار را از سواحل بیاوریم و اینجا تولید شود و دوباره به سواحل ببریم شاید بهتر است کارخانهها را همان جا تأسیس کنیم.
وی همچنین تأکید کرد: توسعه حمل نقل باید ریلی و باهدف توسعه معادن باشد. کمااینکه در حوزه حملونقل باید نگاه ملی داشت همانگونه که توسعه حملونقل یزد منوط است به اینکه راهآهن زاهدان به چابهار درست شود
اکرم فداکار مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز در این جلسه گفت: بعد از چندین جلسه پایش مشکلات به موضوع حملونقل رسیدیم بهعنوان بخشی که نیاز داریم روی آن تمرکز کرد. باید از افرادی که درگیر این مسائل هستند اطلاعات دریافت کنیم تا بتوانیم ببینیم مداخله مثبت چیست. در حال حاضر اگر پروژه پژوهشی تعریف میشود در شرایط فعلی باید کوتاهمدت باشد. بر اساس آمار یزد در نفوذ راهها شرایط خوبی ندارد. طرحهای اینچنینی باید با نگاه ملی و بر اساس ظرفیتهای استان تعریف شود.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 13,ژانویه,2025